sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Mitä olen oppinut työelämässä?

1. Yritä oppia mahdollisimman paljon parhaalta.
Oma strategiani on aina ollut valkata työpaikan paras, nopein tai ystävällisin tyyppi ja matkia parhaani mukaan. Kiinnitä huomiota pieniinkin eleisiin tai työtapoihin ja kasaa saamistasi opeista itsellesi sopiva paketti.

2. Jos haluat jotain, uskalla pyytää.
Kukaan ei tule ojentamaan uusia työtehtäviä, vapaita, lomia, palkankorotuksia tai joissain tapauksissa edes apua pyytämättä. Muista pitää puolesi ja huolehtia itse omasta osaamisestasi.

3. Tärkeintä työssä on se, että siitä nauttii.
Nuorempana ajattelin, että on aivan sama mitä työtä teen, kunhan siitä maksetaan hyvää palkkaa. En ikinä tekisi unelmatyötäni jos se vain hädin tuskin elättäisi minut, mutta en myöskään jäisi painajaismaiseen työpaikkaan vaikka palkka olisi kuinka hyvä. (Itse en onneksi ole joutunut tuollaista painajaismaista työpaikkaa kokemaan!) Työ vie niin suuren osan elämästäsi, että kannattaa käyttää kaikki se aika paikassa, jossa viihdyt.

4. Ole ylpeä saavutuksistasi.
Jos onnistut jossain erityisen hyvin, ole avoimesti ylpeä itsestäsi, ja palauta mieleesi aina välillä, kuinka hyvältä tuntuikaan onnistua. Kehityskeskusteluissa kerro, missä olet onnistunut tai parantanut huomattavasti. Älä pidä kynttilää vakan alla!

5. Älä suostu kaikkeen
Toisinaan on hyvä tehdä uhrauksia, eli ottaa vastaan työvuoro vaikka olitkin jo suunnitellut muuta menoa tai siirtää lomaasi parilla päivällä yllättävän tilanteen takia. Älä kuitenkaan jousta liikaa. Itse innokkaana tulokkaana ensimmäisessä työpaikassani suostuin lähes kaikkeen, mitä keksittiin pyytää, ja olinkin välillä todella väsynyt ja ahdistunut. Edelleen tuntuu hieman vaikealta kieltäytyä vaikkapa työvuorosta tai muusta avusta, mutta oman jaksamisen kustannuksella ei kannata miellyttää muita. Muista myös mitkä asiat kuuluvat omiin vastuualueisiisi ja työtehtäviisi!

6. Hankkiudu uusiin ja pelottaviin työtehtäviin, mukavuusalueen ulkopuolelle jatkuvasti. Paine lisää onnistumista.
Pahin tilanne uudessa työpaikassa on se, kun joutuu heitetyksi täysin uuteen tilanteeseen - etenkin, jos kyseessä on asiakaspalvelutilanne. Jännittää, pelottaa, punastuttaa, sanat tarttuvat kurkkuun tai sanot jotain aivan typerää... se on normaalia, ja osa prosessia! Ikinä ei voi kehittyä, jos ei mokaile ja rohkeasti lähde kokeilemaan uusia asioita. Pienen paineen alla ainakin itse toimin 110% teholla. Sitäpaitsi, työelämässä ei voi koskaan edetä, mikäli ei puske itse itseään eteenpäin.

7. Ota vastuu omista virheistäsi
Jos mokaat, myönnä se suoraan äläkä yritä peitellä virheitäsi. Vaikka ylpeys hieman kolhiintuukin, opit varmasti miten sama virhe vältetään jatkossa.

8. Kehitä itseäsi jatkuvasti, esimerkiksi oppaita lukemalla ja palautetta pyytämällä.
Et ole koskaan valmis tai täydellinen työntekijä. Jokaisella on aina jotain opittavaa, ja parhaassa tapauksessa myyntisi kasvaa, opit työskentelemään ergonomisemmin tai saat työsi valmiiksi nopeammin. Palautteen saaminen on paras tapa kehittyä, olettaen, että pystyt ottamaan vastaan myös kritiikkiä. Kehittävä palaute koskee työ-minää ja työtapoja, eikä ole millään tavalla henkilökohtaista.

9. Älä polta siltoja takanasi.
Vaikka et aina olisi tyytyväinen jonkun toimintaan, älä päästä suustasti mitään harkitsematonta. Aina ei voi pitää niistä ihmisistä, keiden kanssa työskentelee, mutta kaikkien kanssa voi tulla toimeen. Oli tilanne millainen tahansa, muista käyttäytyä arvokkaasti. Rakentavaa palautetta voi ja pitää antaa, mutta järkevästi ja aikuismaisesti. Myös juoruilun kanssa tulee olla tarkkana - ikinä ei tiedä, mikä päätyy väärien ihmisten korviin.

10. Tärkein: tee itsestäsi korvaamaton.
Ole ensimmäisenä paikalla ja lähde viimeisenä. Ole kriittinen oman työsi suhteen, ja vertaa (terveessä määrin) itseäsi muihin. Ole joustava. Ole ystävällinen kaikille. Pyri hoitamaan työsi joka kerta täydellisesti. Jos tähtäät täydelliseen, huonoinakin päivinä päädyt vähintään hyvään tulokseen!



1 kommentti: